Uke 10

Snøkrystaller 3.jpg

1.-4. klasse

Denne uken har 1.-4.klasse lært om ulike dyr på vinteren. Vi hadde en fin uteskole med mye bra lek. Noen bygde hytte, andre hadde samarbeidslek. I tillegg fikk vi litt snø denne dagen, oppdagelsen var stor da vi så at snøkrystallene var så tydelige.

I tema denne uken holder vi på å avslutte kroppsboken. Fremover skal vi arbeide med temaet «mobbing». Vi skal også lage tidslinjer av familiemedlemmer.

Denne uken har 3. og 4. klasse hatt fremføring i norsk. Alle har valgt ut et dikt som de likte godt.

Lagarbeid

5.-7. klasse

Denne uken har vi hatt filmen "Life of Pi" som utgangspunkt i all undervisning.

Vi startet mandag med at barna fikk finne ut hva Pi egentlig er. De delte seg inn i mindre grupper og målte ut diameteren på sirkler. Så regnet de ut hvor mange ganger den fikk plass på omkretsen. Det var mange nye begreper for flere av barna, men de fikk det til.

Etter det så vi første delen av filmen. Der fikk de bruk for det de hadde lært om hinduismen i forrige uke. Deretter svarte barna på noen spørsmål om filmen. De fikk velge om de ville svare på norsk eller engelsk. Vi fortsatte på samme måte på ettermiddagen, og videre på tirsdag.

På onsdag fikk barna finne frem til formelen for hvordan man beregner arealet på en sirkel.

Torsdag var det skriveverksted. Barna skrev ulike tekster med utgangspunkt i temaer fra filmen. Noen skrev filmanmeldelse, noen skrev brev til en av karakterene, noen skrev en alternativt slutt, og noen skrev fritt valgte tekster som handlet om noe fra filmen.

I mat og helse på fredag fortsatte vi med inspirasjon fra India. Menyen for 6. klasse var chicken tika masala.

Vi avsluttet uken med noe godt i formen av en sirkel.