Forelder til førsteklassing:

"Vi velger å la barnet vårt gå på montessoriskole, fordi vi synes pedagogikken er så bra!"

Montessoripedagogikk

Helgen Montessoriskole praktiserer undervisningen i henhold til pedagogiske prinsipper grunnlagt av den italienske legen Maria Montessori (1870-1952). Pedagogikken er basert på barnas egenverdi, læring uten negative inntrykk, og at elevene selv skal søke etter kunnskap.

Frihet til å velge
Maria Montessori oppdaget

-at innlæring som tilpasses etter barns utviklingsstadium, går lettere.

-at man tar best vare på barns spontane lyst til å arbeide ved å la deres egne interesser være motiv nok til å søke kunnskap.

-at barn har stor evne til å konsentrere seg om en interessant oppgave.

-at barn som vil lære noe nytt, gjentar øvelsen om og om igjen. Med sine kunnskaper om menneskers tidlige modningsprosess skapte hun muligheter for barn til å utvikles til harmoniske og selvstendige voksne.

Barn skal ha frihet til å velge aktivitet og mulighet til å arbeide uforstyrret i sitt eget tempo.

Montessoriskolene er også kjent for sitt konkretiseringsmateriell for innlæring av matematikk, språk og andre fag. Elevene har friheten til å jobbe med materiell i så store mengder som de vil; de kan enten fordype seg eller så kan de ta litt etter litt i små mengder.

Dersom noen er interessert i å komme på besøk for å se hvordan vi har det, er dere hjertelig velkommen! Avtal tid på forhånd slik at utbyttet av besøket blir best mulig.