top of page

Skolemiljøarbeid

Vi har et stort fokus på skolemiljøet. Et godt skolemiljø er viktig for å fremme læring og gi barna en god hverdag. Barna skal trives og føle seg trygge!

 

Vi arbeider med miljøet på følgende måte:

  • Alle elever får en samtale med en av oss voksne minst en gang i uka hvor vi snakker om hvordan hun/han har det, om barnet vet om noen som blir plaget på skolen og hva vi som voksne kan gjøre for at barnet har det bra. Vi tar også opp hva barnet selv kan gjøre for å skape trivsel rundt seg.

  • ​Skolen har helt klare standarder for hva vi forventer av våre elever i forhold til respekt for hverandre.

  • Vi voksne er opptatt av å bygge gode relasjoner til barna og er «rått» på tilbudssiden for hva vi kan gjøre for å tilrettelegge for at det enkelte barnet skal ha det bra og ta gode valg.

  • Vi voksne skal arbeide etter de samme standarder og normer slik at vi drar i samme retning.

  • Det skal være lav terskel for kontakt og samarbeid mellom skolen og hjemmet. Foreldrene og skolen samarbeider om tiltak. Hjemmene skal dessuten få tilbakemelding om det som er positivt så vel som det som er negativt.

 

Dette opplegget har gitt gode resultater i løpet av kort tid. Foreldrene rapporterer om fornøyde barn, noe vi på skolen også merker. Skolemiljøarbeid er en kontinuerlig prosess, som vi vil følge tett opp.

 

 

Rett til et trygt og godt skolemiljø

Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende.

Skolen skal sørge for at elevene har det trygt og godt på skolen

Alle som jobber på skolen skal følge med på at elevene har det bra på skolen. Hvis en voksen på skolen vet om – eller tror – at en elev blir mobbet, plaget, eller på andre måter ikke har det bra, skal hun eller han alltid

  • gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang, hvis det er mulig

  • si ifra til rektor

  • undersøke det som har skjedd

Rektor har ansvar for å lage en plan og sette inn tiltak for at eleven igjen får det trygt og godt på skolen igjen. Dette kalles for skolens aktivitetsplikt. 

 

Hva hvis en elev blir mobbet av en ansatt på skolen?

Hvis en elev opplever å bli mobbet eller krenket av en lærer eller andre som jobber på skolen, har skolen et ekstra ansvar for å følge opp saken. Rektor skal da varsle skoleeier, som vil følge opp saken videre.

 

Melde saken til Fylkesmannen

Hvis du eller barnet ditt mener at skolen ikke har gjort nok for å stoppe krenkelser, kan du melde saken til Fylkesmannen.

  • Først må du ha tatt opp saken med rektor på skolen

  • Det må ha gått minst en uke fra du tok opp saken med rektor

  • Saken må gjelde skolemiljøet på den skolen eleven går på nå

Er det helt spesielle tilfeller, kan du uansett ta kontakt med Fylkesmannen. Du må ta kontakt med Fylkesmannen i det fylket du bor.

 

Hva kan Fylkesmannen gjøre?

Hvis Fylkesmannen mener at skolen ikke har gjort det de skal, kan de bestemme hva skolen skal gjøre for at å sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Fylkesmannen skal sette en frist for når tiltakene skal bli gjennomført og følge opp saken. De kan også gi bøter hvis skolene ikke følger opp.

 

Informasjon til barn, unge og foreldre om mobbing og rettigheter

www.nullmobbing.no finner du informasjon om hvilke rettigheter elever og foreldre har, og hva man kan gå gjøre hvis en elev opplever mobbing. 

bottom of page